Professionaliseren: (g)een vies woord?

Professionaliseren: niet iedere docent wordt er enthousiast van. Ik heb zelf ook lang een haat-liefde verhouding gehad met het begrip professionalisering zoals daar doorgaans op scholen invulling aan wordt gegeven en ook met de zelfreflectie die daar onvermijdelijk bij komt kijken. Als beginnend docent is het heel belangrijk om te reflecteren, hoewel tegelijkertijd heel erg moeilijk en confronterend. Tegenwoordig is professionalisering juist een van die dingen die mijn werk alleen maar interessanter en leuker maken! Hoe kwam die omslag tot stand? 

Misschien ben ik wel simpelweg een freak of nature, maar ik denk dat het voor een groot deel afhangt van de manier waarop je het begrip professionalisering invulling geeft. Verplichte studiemiddagen op school zijn nog steeds niet mijn hobby, hoewel ik ook in die context altijd probeer positief te blijven en er het meeste uit te halen voor mezelf (je zit daar toch, niet?).  Maar wat ik liever en ook steeds meer doe, is zelf zoeken naar activiteiten die passen bij mijn eigen leer- en ontwikkelingsvragen. Of dat nu het lezen van een boek of artikel, het discussieren met andere docenten in een Facebookgroep, het bijwonen van een activiteit of het schrijven van een blog is. Iedere docent zal zijn of haar eigen voorkeuren hebben - we zijn wat dat betreft zelf net als onze leerlingen.



Keuzes maken
In de beperkte tijd en met beperkte budgetten moet je keuzes maken. Je komt mij bijvoorbeeld niet zo snel tegen op grote (dure) congressen. De motivational speakers, de plenaire presentaties en de vaak toch wat oppervlakkige sessiepresentaties trekken me niet. Het liefst ga ik naar kleine, gerichte en actieve bijeenkomsten. Vaak zijn die nog gratis ook omdat er ofwel wederkerigheid is (een uitgever heeft wat aan jouw inbreng en levert een tegenprestatie - wat mij betreft sluit dit niet uit dat je veel aan zo'n bijeenkomst kunt hebben) of omdat er subsidie is vanuit de overheid, zoals bij het project Leerling2020. Maar er zijn ook legio andere opties, zoals Massive Open Online Courses (MOOCs) of webinars op allerlei gebieden. Die kun je ook nog eens in je eigen tempo volgen (of 's avonds op de bank met een kopje thee en je benen omhoog).

Over Leerling2020 
Ik noemde net het initiatief Leerling 2020. Dit is een project in opdracht van de VO-raad en is gericht op gepersonaliseerd leren in de breedste zin van het woord. Van ingrijpende tot kleine veranderingen op klas-, docent- of schoolniveau. Het project loopt tot eind 2018, maar op de website Leerling2020 vind je nu en daarna heel erg veel informatie, tools, kickstart folders en onderzoek uit de praktijk. Praktijkonderzoek wordt gedaan op de scholen waar een Leerlab in het kader van dit project loopt. Ik had dolgraag zelf meegedaan aan een leerlab, maar leerde dit initiatief pas kennen toen ze al lang en breed onderweg waren. Ik pak dus graag mijn kans om in de gratis bijeenkomsten de vruchten hiervan te plukken.

In de Agenda kun je vinden welke bijeenkomsten in jouw regio plaatsvinden en wanneer.

Op mijn lijstje staan bijvoorbeeld de volgende bijeenkomsten:
28/11 Digitale didactiek
12/12 Onderzoek doen in je school
8/2 Werken met leerdoelen / Curriculumbewustzijn

Ik geloof echt dat de professionaliseringsactiviteiten die ik tegenwoordig uitkies mij helpen om mijn onderwijs te verbeteren. Daarnaast vindt er natuurlijk ook professionele ontwikkeling plaats binnen school en binnen de vakgroep. Maar op dit blog neem ik jullie vooral mee in verslagen van de  activiteiten die ik onderneem buiten school, de tools die ik gebruik en de materialen die ik maak of vernieuw in mijn eigen klassen. De focus ligt daarbij momenteel vooral op het meer gebruiken van formatieve evaluatie, differentiatie / eigenaarschap van de leerlingen, leerdoelgericht werken en de ondersteuning die ICT daarin kan bieden.

Als je vragen hebt, laat vooral een reactie achter!


Reacties

Populaire posts van deze blog

Toolbox 2 - Projects and tools

Project eTwinning 2a - Padlet brainstorming

Project eTwinning 3a - Draft project: Climate change