Weekendrubriek - Gelezen! | De kennisrotonde

Ietsje later dan gepland, maar alsnog een nieuwe aflevering van de weekendrubriek Gelezen! Ik probeer elk weekend een bericht te plaatsen waarin ik een verslagje doe van vakliteratuur of een online artikel dat ik heb gelezen.

Vandaag wil ik het hebben over een website, dus geen tijdschrift: De NRO kennisrotonde! Ik leerde deze site eigenlijk pas redelijk recent kennen, terwijl hij al bestaat sinds 2016. Ik heb er bijvoorbeeld ook nog nooit een collega over gehoord, en nu ik de site ken vind ik dat echt heel jammer en zonde!

Wat is het?

De kennisrotonde is een onderdeel van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, en dat hoort weer bij NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek. De kennisrotonde behandelt vragen uit het onderwijsveld en onderzoekt deze op wetenschappelijke basis. Je kunt op de link die ik hier plaatste zoeken naar vragen en antwoorden per thema of per schoolsoort. De vragen zijn heel divers, en je kunt natuurlijk ook zelf op onderwerp zoeken.


Toegankelijk en wetenschappelijk

Het mooie vind ik dat de antwoorden in toegankelijke, populair wetenschappelijke taal online gezet worden, maar dat daarnaast een compleet onderzoeksrapport met wetenschappelijk verslag beschikbaar is voor download. Als je bezig bent met het onderzoeken van je eigen onderwijspraktijk, of je wilt research-based aan de slag, kun je hier heel veel vinden.

Effectieve feedback

Zelf las ik als laatste een artikel over het geven van effectieve feedback, omdat ik daar momenteel flink mee bezig ben in het kader van mijn deelname aan de Innovatiewerkgroep van leerling2020 over Feedback. Ook al wist ik, en weten waarschijnlijk veel docenten, het meeste van wat er in het artikel geschreven staat zelf ook wel, is het toch fijn om het op een rijtje te zien met wetenschappelijke onderbouwing en bronnen erbij. Veel van onze kennis van achtergronden verwatert voor mijn gevoel toch naar onbewuste bekwaamheid, en dan is een opfrisser als je echt in een onderwerp duikt altijd goed.

Zelf een vraag stellen

Je kunt ook zelf een vraag stellen! Dus als je nog een brandende onderwijsvraag hebt, is dat zeker de moeite waard.

Ben je de Kennisrotonde weleens tegen gekomen, misschien toevallig tussen je zoekresultaten? Of misschien kende je dit initiatief juist wel en leefde ik echt enorm onder een steen? Heb je er al eens gebruik van gemaakt en wat vind je er van?

Laat het me weten in de comments!

Reacties