Verslag - Werkconferentie digitale didactiek (Leerling2020) | deel 3

Het heeft even geduurd, maar dan nu toch deel 3 van het beloofde drieluik over de werkconferentie digitale didactiek.

Ik moest eerlijk gezegd een beetje graven naar wat ik ook alweer wilde vertellen over dit onderdeel. Dat komt vooral omdat ik zelf al vrij vaak gebruik maak van rubrics (zowel voor als door leerlingen), en ik niet heel erg veel nieuws hoorde.

Een paar dingen die me bij zijn gebleven en die ik als "food for thought"  wil meegeven:


  • Soorten rubrics
    • Er zijn allerlei manieren om rubrics in te richten, de meest bekende zijn die met een puntenverdeling van bijvoorbeeld 1-4 of 1-5, en daarbij omschrijvingen voor elk niveau. 
    • Maar je kunt ook gebruik maken van een zogenaamde "1-puntsrubric". In zo'n rubric omschrijf je een richtniveau, en kun je bij elk onderdeel aan (laten) geven welke dingen onder of boven niveau waren. Dit geeft meer open ruimte voor feedback.
  • Valkuilen
    • Wat ik interessant vind aan de 1-puntsrubric is dat deze veel ruimte geeft voor het specifiek geven van feedback. Rubrics dreigen namelijk vaak te verworden tot een soort "checklists" waarop leerlingen precies kunnen zien hoe "weinig"  ze hoeven te doen voor een voldoende, of als beperkend worden ervaren door het beschreven "topniveau".
    • Als de rubric niet in leerlingentaal is, of teveel vanuit de docent gedacht is, leren leerlingen er moeilijker en minder van. Beoordeling is dan niet transparant, en er treedt minder formatief effect op.
    • Je kunt ook heel goed samen met een klas de onderdelen en streefniveaus van een rubric bespreken. Hier zit enorm veel leerwinst in, door het klasgesprek over wat iets nu goed of minder goed maakt.
  • Meer dan beoordeling
    • Rubrics kun je natuurlijk ook inzetten voor het bekijken van je eigen ontwikkeling als docent of mentor, of voor de leer- en samenwerkingsvaardigheden van leerlingen, etc. Hiervan zijn diverse praktijkvoorbeelden bij de onderstaande link.
Op de website van leerling2020 vind je een pagina met meer informatie, waar je ook een stappenplan voor het maken van rubrics kunt vinden, en vaardighedenrubrics:

Zelf pas ik voor mijn vak regelmatig rubrics aan die ik online vind. Een aantal links die je kunt gebruiken voor het vak Engels zijn bijvoorbeeld:
Rubistar - Amerikaanse rubrics

Heb jij goede voorbeelden / good practices of interessante artikelen hierover? Deel ze in de reacties!

Reacties