Weekend rubriek - Gelezen! | Didactief maart 2018

In de rubriek Gelezen! deel ik graag met jullie wat ik voor interessante dingen tegenkom in de vakliteratuur die ik lees. Ik hoop dat het ook een mooie stok achter de deur is voor mezelf om de grote stapel ongelezen tijdschriften en boeken nu eens echt systematisch en regelmatig door te werken. Het is de bedoeling dat ik elk weekend iets post.

Allereerst een paar woorden over het tijdschrift van deze week: het maartnummer van Didactief. Voor wie het tijdschrift nog niet kent haal ik hun eigen woorden aan:
"Didactief is een onafhankelijk vakblad voor het onderwijs. 
Het bericht over actuele ontwikkelingen in onderwijs en onderwijsonderzoek. 
Daarnaast wil Didactief het debat over onderwijs stimuleren."
Ik vind het fijn dat het blad niet bij een bepaalde vakbond of onderwijsorganisatie hoort (hoewel er natuurlijk wel mensen met banden daarmee aan meewerken), maar ik vind dat in Didactief vaak echt wel meerdere standpunten over actuele onderwerpen naar voren komen. Daarnaast is er veel ruimte voor wetenschappelijk onderzoek.

Op de website http://www.didactiefonline.nl kun je ook als niet-abonnee een heleboel informatie en artikelen vinden, bijvoorbeeld in de dossiers. Er zijn tevens elke maand winacties, columns, en tips.
Als je abonnee bent vind je bovendien extra achtergrondonderzoek en digitale versies van artikelen uit het blad, plus tien jaar aan archief! En natuurlijk elke maand een fijn tijdschrift op de mat. Ik kan het iedereen aanraden.

Mijn keuze uit het maartnummer van Didactief (2018)


Deep democracy (p. 8-10) 🔒 (abonnee artikel)

In dit artikel vertelt antropoloog Jitske Kramer over haar adviezen voor docenten en schoolleiders om een harmonieuze schoolcultuur te bereiken. Dingen die mij raakten waren o.a. de opmerking dat het individu en de groep niet los van elkaar te zien zijn: "We schrijven iets als drukte toe aan één persoon, maar eigenlijk is het dilemma tussen rustig en druk niet goed opgelost in de groep" (p.9). Eigenlijk weet je dit als docent wel, maar in de praktijk handel je vaak anders. 

Ook het stukje over weerstand en tegengeluid vond ik interessant: "De reflex in iedere groep is om het minderheidsgeluid de kop in te drukken. Terwijl alle vernieuwingen van de afwijkende stem komen ... Als jouw ideeën steeds meteen worden weggezet als afwijkend, dan word je langzaam narrig. ... Je gaat lopen saboteren" (p. 10). Haar oplossing is om weerstand niet direct als weerstand te duiden, maar als een "perspectief dat nog niet gehoord is" (p.10)

En ten slotte over het nut van vergaderen: "Vaak maken we in vergaderingen snel een afspraak en dan gaan we daarna wekenlang praten over waarom dat geen goede afspraak was. En op de volgende vergadering zit er inmiddels van alles in de onderstroom, maar daar hebben we het niet over". Korter vergaderen is niet de oplossing, anders vergaderen en echt luisteren naar elkaar wel. Dat klinkt makkelijker dan het is, want daar is veel vertrouwen voor nodig. Ik heb zelf ervaren dat een kampvuursessie echt vertrouwen kan geven aan mensen in een organisatie als iedereen het serieus neemt. En, cruciaal, als er daarna wel echt wat met de verkregen informatie gebeurt.

Wat heb je aan onderzoek over 'wat werkt' (p. 24-25) 🔓  (vrij toegankelijk artikel)
Column over de beperkingen van evidence-based onderwijs door Koeno Gravemeijer

Research-informed aan de slag (p. 21) 🔒
Over het gebruiken van onderzoek in je lespraktijk, met meer samenhang dan door puur evidence-based te werken.

Handvat voor hoge verwachtingen (p. 49) 🔒 en winactie!
Boekbespreking over het boek Didactisch coachenvan Lia Voerman en Frans Faber (De Weijer, 2016). Praktische tips om leerbevorderend gedrag bij docenten te stimuleren door feedback, vragen en aanwijzingen.

Lezen jullie al didactief? Wat doe je in de praktijk met wat je leest, en hoe zou je meer transfer voor jezelf kunnen bevorderen? Laat het me weten in de comments!











Reacties