Verslag - Werkconferentie digitale didactiek (Leerling2020) | deel 2

De komende weken staat dit blog in het teken van digitale didactiek. Vandaag deel 2: Samenwerkend leren!

In de tweede proeverij op de werkconferentie digitale didactiek van Leerling2020 (bij Sander van Acht van Flooow) ervaren we als lijdend voorwerp diverse digitale tools waarmee samenwerkend leren bevorderd kan worden. Een paar hiervan kende ik al, maar het was leuk om het eens zelf te beleven als deelnemer: daarmee doe je toch weer nieuwe inspiratie op voor gebruik. Andere besproken tools waren helemaal nieuw voor me!

Sander begon met het nog eens herhalen van de principes van samenwerkend leren. Het is altijd goed om dat nog even op te halen! Ik maakte met Canva heel makkelijk een infographic (klik voor vergroting).




Quizlet
Daarna liet hij ons drie tools ervaren. De eerste daarvan kende ik al: Quizlet. Quizlet is gratis, maar met een betaald docentenaccount heb je meer inzicht in wat je leerlingen doen. Dit kost 2,92 per maand (of 27,99 per jaar). Ik vind het dat geld wel waard nu ik het een poosje in gebruik heb.

De site laat jou als docent (of leerlingen zelf als zij een account hebben) heel makkelijk zogeheten "sets" importeren. Eigenlijk zijn dit gewoon woordenlijsten, of definities, maar je kunt ook een afbeelding gebruiken en daarin labels aanbrengen. Leerlingen kunnen gekoppeld worden via google classrooms, of met een classcode.

De leerlingen kunnen daarna op uiteenlopende manieren zelfstandig leren en trainen op de site. Als docent kun je met een betaald account niet alleen zien welke leerlingen geoefend hebben en op welke manier en wanneer, maar ook welke onderdelen de klas al helemaal of wat minder goed beheerst:




Dit is natuurlijk heel handig om in je les dan eventueel extra aandacht te geven. De site lijkt verder wel wat op andere bekende overhorings- en revisiewebsites, maar er is een heel belangrijk verschil en dat is Quizlet live!

Dit is het element van Quizlet waar leerlingen op een cooperatieve manier kunnen leren, met een heel stimulerend competitie-element. Ik speel het zowel in de onderbouw als in de bovenbouw, en de leerlingen vinden het echt heel leuk. En ik als docent ook, als ik ze hardop samen de stof hoor herhalen, waarna er gesmeekt wordt om "nog een keer!".

Classkick
De tweede tool die we bekeken is Classkick, deze tool was nog onbekend voor mij. Ik merkte zelf dat het minder geschikt is voor werken op een mobieltje, werkend op de laptop of tablet ging het veel makkelijker. In mijn lespraktijk is het dus iets minder bruikbaar. Classkick is gratis, er is wel een betaalde optie vanaf 13 dollar per maand, maar de basisfunctionaliteit is al heel compleet.

Het is in klassen met laptops / chromebooks of iPads wel een hele leuke en praktische samenwerkingstool.  Je maakt als docent in feite een werkblad of werkboek aan voor de leerlingen waar ze op hun eigen tempo doorheen kunnen gaan. Ze kunnen daarbij hulp en checks aan de docent vragen, maar ook (anoniem) aan elkaar. Ook kunnen ze elkaar (anoniem) helpen.

De docent krijgt een mooi overzicht van wat de leerlingen doen, kan helpen en beoordelen, en kan ook antwoorden van leerlingen als voorbeeld met de andere leerlingen delen, of bespreken door ze op het bord te tonen.

Er zijn ook voorbeeldlessen beschikbaar op de website.

Nearpod
Daarna probeerden we samen Nearpod uit. Hiermee heb ik ook in de klas al geexperimenteerd, maar het was leuk om te zien wat er nog meer mogelijk was.

Nearpod is ook beschikbaar zowel in een gratis als een betaalde versie. Ik heb zelf de gratis versie en kan daarmee prima uit de voeten. In de basis is Nearpod een interactieve presentatie waarbij je je slides ook deels op de devices van de leerlingen.

De docent bepaalt het tempo, en kan de antwoorden van alle leerlingen in beeld (of op het device) bespreken met de klas. Multiple choice antwoorden kunnen wel verborgen worden. Op die manier kan er samenwerkend geleerd worden.

Heel leuk is de functie waarbij je via je device kunt rondkijken in 3D op google earth. Het lijkt me heel gaaf om leerlingen bijvoorbeeld een keer rond te laten kijken in een museum of stad in het buitenland en dan in het Engels een rondleiding te laten voorbereiden en opnemen. Ik ga hier zeker nog mee stoeien!

Nearpod heeft overigens ook een bibliotheek aan kant en klare lessen, deze zijn gedeeltelijk gratis en gedeeltelijk betaald.

Trello
Als kers op de taart liet Sander ons ook kennis maken met Trello. Dit is een digitaal Kanban bord (vanuit Agile werken in het bedrijfsleven) dat gebruikt kan worden voor teamleren van leerlingen, maar ook door bijvoorbeeld docententeams. Hier kan het samenwerkend leren gestructureerd worden.




Het grote voordeel is dat je heel duidelijk kunt krijgen hoe ver in het proces je als team bent, wie welke dingen opgepakt heeft, en tegelijkertijd alle relevante documentatie ook op het Trellobord kunt verzamelen zodat er nooit meer dingen verdwijnen in almaar uitdijende mailarchieven. De inrichting van het bord is helemaal vrij, en zoals je aan de voorbeelden hierboven kunt zien, geeft dat veel flexibiliteit.

Elk "kaartje"  dat je aanmaakt kan in een bepaalde kolom geplaatst worden (veelgebruikt zijn: to do / doing / done ), en bovendien kan er op het kaartje ook nog middels berichten met elkaar gecommuniceerd worden.

Teamleden kunnen taken oppakken, en een teamleider kan ook eventueel taken toebedelen door teamleden met hun hoofdje op een kaartje te slepen. Trello lijkt me heel interessant om uit te proberen. Ik moet dan alleen mijn collega's nog net zo enthousiast zien te krijgen.

N.B. De werkconferentie werd afgesloten met een werksessie waarin aan diverse opdrachten gewerkt kon worden - direct iets om in de les te gebruiken deze week. Deze opdrachten zijn tevens online te vinden: Opdrachten Digitale Didactiek. In elke opdracht staan de relevante tools gelinkt! De moeite waard om even te bekijken dus.

Binnenkort deel 3: Rubrics!

Reacties

  1. Tools komen en gaan :-) Wat ik aan docenten meegeef is dat ze een probleem in hun les zouden kunnen oplossen door een tool te gebruiken. Het zou mooi zijn om de relatie met bijvoorbeeld TPack te leggen. Dan koppel je tools aan didactische werkvormen bijvoorbeeld.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie Karin. Ik ben het zeker met je eens dat tools didactisch ingebed moeten zijn, een middel en geen doel op zich. Dat laat natuurlijk niet onverlet dat het leuk en nuttig is om in de praktijk ook wel een beetje te “spelen” en ontdekken hoe en of iets werkt.
      Zo ben ik erachter dat formative mijn leven een stuk makkelijker maakt als ik wil differentieren, maar dat het binnen de klassetting minder goed werkt.
      Het lijkt me prima als docenten zelf op ontdekkingstocht gaan, zonder een motiverende ontdekkingstocht direct geheel theoretisch in te kaderen.

      Verwijderen

Een reactie posten