Verslag - Werkconferentie digitale didactiek (Leerling2020) | deel 1

Digitale didactiek is hot en hartstikke gangbaar. Zelfs de meest digibete docent weet tegenwoordig (eventueel met hulp) wel een Kahoot aan te slingeren als er op vrijdag het achtste uur geen enkele levensvreugde meer in de ogen van de leerlingen te bekennen is. Er is ook gewoon ontzettend veel leuks te vinden online waarmee je je lessen interactiever en actiever kunt maken. Het is echter wel de kunst om tools niet alleen te gebruiken omdat het kan, maar daarbij doelgericht en didactisch te werken. Wat willen we met de inzet van ICT eigenlijk bereiken met onze leerlingen?


Ik weet uit mijn eigen tijd als leerling nog wel hoe vrolijk het geluid van de videokar over de gang ons stemde. Even niet werken maar "gewoon" lekker tv kijken. Ik wil niet zeggen dat ik er niks van leerde (Derrick kijken met ducttape over de ondertiteling geplakt was best een uitdaging), maar het was wel een uitgelezen kans om eens even lekker achterover te gaan zitten consumeren in plaats van actief te leren. Ik merk dat leerlingen bij de woorden "pak je telefoon/device maar, we gaan... (vul maar in)" regelmatig een zelfde soort houding laten zien. Ik vind het dus de uitdaging ICT te gebruiken op een manier die iedereen activeert, en die tegelijk mij als docent zoveel mogelijk inzicht geeft. Daarom bezocht ik de werkconferentie digitale didactiek.

De komende weken staat dit blog in het teken van digitale didactiek. Ik plaats een serie berichten waarin ik de proeverijen, de werksessie en diverse tools zal bespreken. Vandaag deel 1: Leerlingproducten!

Proeverij 1: Leerlingproducten 
In deze proeverij maakten we onder leiding van Henk Orsel vliegensvlug kennis met 7 applicaties waarmee leerlingen op een andere manier lesstof kunnen verwerken dan in een standaard verslag. Ze zijn allemaal gratis en op de meeste devices te gebruiken. Hieronder een lijstje van de tools, ik zal in aparte berichten enkele hiervan nader bespreken. Met name Popplet, Powtoon en Canva vind ik erg interessante tools voor mijn eigen lessen.

  • Popplet - http://popplet.com/
    • Wat is het?
      • Leerlingen werken samen aan een mindmap, waarin ook video, plaatjes en tekeningen verwerkt kunnen worden
    • Technische kant
      • 1 leerling maakt het product, samenwerken aan 1 computer
      • Leerlingen moeten wel een account maken
      • Er kan ook video, beeld en tekeningen worden ingevoegd
      • Makkelijk exporteren als .jpeg of .pdf
    • Toepassing
      • Geschikt om bijvoorbeeld voorkennis te activeren, te brainstormen, samen te vatten of analyseren
  • Canva - http://www.canva.com
    • Wat is het?
      • Programma waarmee leerlingen makkelijk mooie illustraties kunnen maken, zoals boekomslagen, folders, banners en posters.
    • Technische kant
      • Draait vrij zwaar op mobiele devices
      • Is ook een app van
      • Makkelijk te exporteren als plaatje of .pdf
    • Toepassing
      • Geschikt als alternatieve, beeldende verwerking
  • Powtoon - http://www.powtoon.com
    • Wat is het?
      • Een interactieve presentatie maken.
    • Technische kant
      • Leerlingen kunnen dia's makkelijk aanpassen
  • Thinglink - http://www.thinglink.com
    • Wat is het?
      • Het toevoegen van hotspots aan een afbeelding, waardoor deze interactief wordt.
  • Pixton - http://www.pixton.com
    • Wat is het?
      • Strips en storyboards maken
    • Technische kant
      • Makkelijker te exporteren dan met het bekende Storyboardthat.com
    • Toepassing
      • Samenvatten van verhalen of boeken op een andere manier
  • Animoto - http://www.animoto.com
    • Wat is het?
      • Interactieve video's maken, zelf uploaden van materiaal en bewerken met tekst.
    • Technische kant
      • Geen youtube of vimeo integratie, alleen uploads of stockmateriaal
    • Toepassing
      • Editen van een vlog of een instructiefilmpje, 
N.B. De werkconferentie werd afgesloten met een werksessie waarin aan diverse opdrachten gewerkt kon worden - direct iets om in de les te gebruiken deze week. Deze opdrachten zijn tevens online te vinden: Opdrachten Digitale Didactiek. In elke opdracht staan relevante tools gelinkt! De moeite waard om even te bekijken dus!

Binnenkort deel 2: Samenwerkend leren. Stay tuned!


Reacties